Strategische plannen ABP methode Strategische planning op hoofdlijnen Beperkte strategische planning Uitgebreide strategische planning Wie zijn wij? Visie en werkwijze

 

Strategische planning

Met het groeien van de onderneming wordt een goed strategisch plan belangrijker. De strategische planning geeft met behulp van een doorzicht naar de toekomst een koers voor de bedrijfsactiviteiten in de komende jaren. In een omgeving waarin posities, wetgeving en technologieŽn en maatschappelijke opvattingen snel kunnen veranderen is het belangrijk om vooruit te kijken om kansen en bedreigingen te kunnen onderkennen. Het is tenslotte de basis voor uw strategische planning. In een turbulente omgeving is het vooruit kijken echter steeds moeilijker. De plannen die op basis van deze toekomstvisies worden gemaakt hebben dan ook een beperkte houdbaarheidsdatum. Vaak moet je concluderen dat 50% van de planning na een jaar in de prullenbak kan.

Moeten we dan niets meer doen?

Nee. Het is gebleken dat bedrijven met een strategische planning succesvoller zijn dan bedrijven die hier geen aandacht aan besteden. Het kijken naar de toekomst en het afstemmen van de plannen en het bedrijfsbeleid op de toekomst getuigt van goed ondernemerschap.

Kan dit niet anders?

Ja, het kan anders.
Een gedegen strategische planning met een behoorlijk levensduur die leeft in uw onderneming is haalbaar.


Stap een:
Eerste stap is het kiezen van de juiste planning. Een regionale of landelijke speler zal een andere benadering kiezen dan een Europese of een mondiale speler. Ook de omvang van het bedrijf en de omgeving waarin het onderneemt speelt een rol.

Hoofdlijnen
Een planning op hoofdlijnen is een goede oplossing voor kleine, opstartende bedrijven.

Beperkte planning
Een beperkte strategische planning komt in beeld bij bedrijven die een zekere groei hebben doorgemaakt en meer inzicht willen krijgen in de toekomst van de onderneming. Hierbij komen vragen naar voren als; moeten we blijven groeien of consolideren, nieuwe markten, andere en nieuwe technologieŽn, verandert de wetgeving, nieuwe concurrenten, etc?

Uitgebreide planning
Europese en mondiale spelers en bedrijven in een bijzonder complexe en turbulente omgeving kiezen voor een uitgebreide strategische planning.

Stap twee
Documenteer uw plannen en communiceer hierover.
Geef in uw plan duidelijk aan wat de redenen waren voor opname in de strategische planning, wat uw gedachten hierbij waren, wat de aanleiding was en geef een onderbouwing. Het kan hierbij gaan om politieke thema's, kranten en tijdschrift artikelen, wetenschappelijke publicaties, interviews op radio en tv, gerechtelijke uitspraken, etc.
Zorg ervoor dat het management een duidelijk beeld heeft en geef hen ook de handvatten om deze strategie in praktijk te brengen en te communiceren naar de overige werknemers. Plannen die in de kast blijven liggen hebben bijna geen waarde.
Belangrijk bij het samenstellen van strategische plannen is dat u het niet alleen doet. Om draagvlak te verkrijgen is het noodzakelijk de leidinggevenden hierbij te betrekken. Zorg bij de samenstelling van het team niet alleen voor impulsieve optimisten met creatieve ideeŽn maar ook voor een bedachtzame pessimist met een verrassende kijk op zaken. Tenslotte is het belangrijk dat het management niet alleen informatie levert en doorgeeft maar dat ook met de werkvloer wordt gecommuniceerd. Verkoopmedewerkers weten vaak intuÔtief hoe de klantvraag wijzigt en de schoonmaker weet het eerder dan u als de concurrent een nieuw product ontwikkeld.

Na stap twee heeft u een goed onderbouwd strategisch plan waarmee de onderneming verder kan. Maar het kan beter.

Stap 3
Door methodisch onderzoek van de strategische planning, interviews met managers en experts binnen uw organisatie, gedachte-experimenten en eigen onderzoek wordt een aanvulling op de strategische planning gebouwd die actief richting geeft aan uw strategische planning.
Daarnaast wordt de strategische planning robuust en heeft een langere levensduur.
Voor meer informatie over stap 3 kunt u contact met ons opnemen.